PELAN
STRATEGIK PANITIA SAINS (SK LAHAD DATU III)
|
NKRA/MKRA/NKEA/Generik
|
Generik
|
|
Inisiatif PPPM
|
Program
Transformasi Daerah (PTD)
|
|
Aspirasi Murid
|
Kemahiran
Berfikir
|
|
Anjakan
|
10.
Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit
|
|
ISU
|
MATLAMAT
STRATEGIK
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
TOV
|
2016
|
2017
|
2018
|
STRATEGI
|
|
1. Gred GPMP
menurun dan bilangan murid mendapat A dalam UPSR berkurang.
|
Pembangunan modal insan dan penstrukturan
alatan dan bahan sains.
|
Meningkatkan keupayaan prestasi murid.
|
Gred GPMP meningkat dan bilangan murid
mendapat A dalam UPSR meningkat.
|
3.28
Bil.
A= 8
|
3.00
Bil.
A= 10
|
2.75
Bil.
A= 14
|
2.50
Bil.
A= 20
|
Peranan guru-guru sebagai mentor
|
|
2. Peralatan dan bahan sudah usang (dhaif) dan
versi lama (KBSR)
|
Menaik taraf kemudahan dalam makmal sains.
|
Peralatan bertambah dan kemudahan lengkap dalam makmal sains.
|
40%
|
60%
|
80%
|
100%
|
Outreach dan Jualan Amal
|
|
|
3. Kurang
sambutan aktiviti berkaitan dengan sains di kalangan murid dan ibu bapa.
|
Penghayatan nilai sains dalam setiap aktiviti
di sekolah.
|
Penglibatan semua murid, guru, dan ibu bapa
dalam setiap aktiviti sains di sekolah.
|
35%
|
60%
|
75%
|
100%
|
Meningkatkan kemahiran kuiz/projek/kursus
sains dalam aktiviti secara bulanan
|
PELAN
TAKTIKAL
|
BIL
|
PELAN TAKTIKAL
|
TANGGUNG
JAWAB
|
TEMPOH/
HARI
|
KOS/SUMBER
|
SASARAN
|
KPI
|
PELAN
KONTIGENSI
|
CATATAN/STATUS
|
|
1
|
BUDDY
|
Guru Sains
|
Jan - Nov
|
RM 100/PCG
|
Murid Tahap 2
|
250 orang
murid menunjukkan perubahan cintai sains melalui sistem ‘buddy’
|
Kerjasama
panitia lain dan UBK
|
:
|
|
2
|
SUPER VAKS
|
Penyelaras KSSR
Sains
|
Jan - Nov
|
RM 250/PCG
|
Murid
|
100% murid melibatkan
diri dalam pertandingan sains
|
Kuiz mengikut
tahun (1,2,3,4,5,6)
|
|
|
3
|
OUT
REACH
&
PENARAFAN MAKMAL
|
Ketua Panitia dan
Penolong KP
|
Jan - Nov
|
RM 550/PCG
RM 200/PIBG
|
Ibu bapa penjaga
murid/ dan murid tahap 1
|
80% PIBK tahu
penting subjek sains secara hands on dari rumah
|
Gotong
Royong
Cuti
sekolah
|
|
|
4
|
KURSUS
Sains
|
GURU dan Murid
|
2 kali setahun
(2hari/1sesi)
|
RM 300/PCG
|
Guru Sains
|
100% Guru
Sains melalui kursus
|
Latihan
Kelompok guru
dan murid
|
PELAN
OPERASI 1
|
Nama Program
|
BUDDY
|
||
|
Matlamat
|
Sikap yang positif
|
||
|
Strategi
|
Perjumpaan
|
||
|
Objektif
|
Meningkatkan sahsiah diri yang positif
|
||
|
Proses Kerja
|
1. Mesyuarat Jawatankuasa
|
2. Pelaksanaan Perjumpaan
|
3. Penilaian dan
Pelaporan Dokumentasi
|
|
Tanggungjawab
|
Guru Sains
Guru Kaunseling
|
Penyelaras
AJK Dokumentasi
|
|
|
Sasaran
|
30 murid yang mempunyai masalah pembelajaran
|
||
PELAN
OPERASI 2
|
Nama Program
|
Super VAKS
|
||
|
Matlamat
|
Sikap yang positif
|
||
|
Strategi
|
Teknik visual, auditori, kinestatik dan spiritual
|
||
|
Objektif
|
Meningkatkan sahsiah diri yang positif
|
||
|
Proses Kerja
|
4. Mesyuarat Jawatankuasa
|
5. Pelaksanaan Perjumpaan
|
6. Penilaian dan
Pelaporan Dokumentasi
|
|
Tanggungjawab
|
Guru Sains
Guru Kaunseling
|
Penyelaras
AJK Dokumentasi
|
|
|
Sasaran
|
Semua murid sekolah
|
||
PELAN
OPERASI 3
|
Nama Program
|
OUTREACH
|
||
|
Matlamat
|
Semua warga sekolah mengetahui fungsi kelab sains dan matematik dengan
berkesan
|
||
|
Strategi
|
Sambutan minggu / hari / karnival sains
|
||
|
Objektif
|
Agar warga sekolah menyedari mengenai peranan kelab sains dan
matematik
|
||
|
Proses Kerja
|
1. Mesyuarat Jawatankuasa
|
2. Sambutan minggu / hari/ karnival sains
|
3. Penilaian dan Pelaporan Dokumentasi
|
|
Tanggungjawab
|
Guru kelab sains matematik
Guru Kaunseling
|
Penyelaras
AJK Dokumentasi
|
|
|
Sasaran
|
Semua
guru dan staf SK Lahad Datu III bersama PIBK
|
||
PELAN
OPERASI 4
|
Nama Program
|
Kursus Sains
|
||
|
Matlamat
|
Melatih kemahiran kps dan kms kepada semua guru dan murid
|
||
|
Strategi
|
Latihan kelompok guru dan murid
|
||
|
Objektif
|
Meningkatkan sahsiah diri yang positif dan berkeyakinan dalam
menguasai kps dan kms
|
||
|
Proses Kerja
|
1.Mesyuarat Jawatankuasa
|
2. Kursus Sains
|
3. Penilaian dan Pelaporan Dokumentasi
|
|
Tanggungjawab
|
Guru Sains
Guru Kaunseling
|
Penyelaras
AJK Dokumentasi
|
|
|
Sasaran
|
Semua ahli guru opsyen dan mengajar sains
|
||
No comments:
Post a Comment